Haber: Eren Varlı
İstanbul Paramotor Uçuş Okulu APPI Paramotor Eğitmeni Erdoğan Şanslı ise açıklamasında; “Adım Erdoğan Şanslı. Motorlu yamaç paraşütü eğitmeniyim. 2000 senesinden beri bu işi yapmaktayım. Yazları Ölüdeniz’de tandem yamaç paraşütü pilotluğu yapmaktayım. 1993 senesinde THK’da paraşütle atlamaya başladım. 1994-1995 senelerinde Paraşüt Milli Takımıyla atlayışlar yaptım. 1996 yılında THK’da motorlu delta kanat kurslarına katıldım. 1997 senesinde Ölüdeniz’de tandem yamaç paraşütü pilotu olarak işe başladım ve halen devam ediyorum. 2003 senesinde Samsun’da özel pilot lisansımı aldım ve hafif uçaklarla uçabiliyorum. Geçen sene helikopter eğitimi de aldım. Gökyüzü sevdam devam ediyor.
Dünyanın En Basit, En Kolay Ve En Ucuz Hava Aracı: Paramotor
Paramotor dünyanın en basit, en kolay ve en ucuz hava aracıdır. Paramotor, pervaneli bir motor ve bir paraşütten oluşuyor. Paraşütün iplerini pervaneden korumak için bir kafes mevcut. Portatif olduğu için araçlarımızla uçuş bölgelerine rahatlıkla götürebiliyoruz. Kurulumu 15-20 dakikamızı alıyor. Yakıtınızı koyduktan sonra saatlerce uçabiliyorsunuz. Paramotor bir saatte 2,5-3 litre arası yakıt tüketir. Depoyu doldurduğunuzda hava şartlarına bağlı olarak 100-150 km arasında uçabiliyorsunuz. Tek başınıza uçmak belki zevkli olmuyor ama arkadaşlarınızla beraber uçarsanız çok zevkli oluyor. Paramotor da uçuş hızınız 20-30 km civarında. Rüzgârı arkanıza alırsanız daha hızlı uçarsınız.
Hangi hava şartlarında uçulmaz?
Rüzgâr hızı saatte 20 km’yi geçiyorsa bu bizim için risktir. Uçmamamız gerekir. Kısa süreli yağışların bir engeli yok. Uzun süreli yağışlar engel olabiliyor. Ama diyelim ki uçarken yağmura yakalandınız; bunun hayati bir tehlikesi yok. Paramotor da motorla herhangi bir yükseklik ihtiyacı hissetmeden havalanabiliyorsunuz. Daha sonra saatlerce uçabilirsiniz. Tabi belli kurallar çerçevesinde yapılması gerekiyor. Belli bir irtifadan sonra uçak trafiği başlar. Biz 150 metrede uçuşumuzu limitliyoruz ve sadece sahil boyunca uçuyoruz.
Paramotorla uçmak riskli mi?
Riskli değil diyebilirim. Bu tabi birazda pilota ve alacağı kararlara bağlı. Hava şartları uygun değilse motor veya paraşüt arızası varsa uçulmaması gerekir. Paramotorun en önemli özelliği sakin havalarda uçabilmesi. Sert rüzgârlarda işin içine risk girmeye başlıyor. Havada sert rüzgâra yakalanırsanız anında iniş planlamanız gerekiyor. Biz uçuşa gitmeden önce hava şartlarına bakıyoruz ve öyle gidiyoruz. Yani özetle kurallara uyuyorsanız risk söz konusu değil.
On Günlük Eğitimle Gökyüzündesiniz
Amatör olarak dünyada en çok sportif amaçla kullanılıyor. Verilen 10 günlük eğitim uçmaları için yeterli oluyor. Profesyonel olarak fotoğraf ve video çekimlerinde kullanılıyor.
Paramotor için nasıl bir eğitim almamız gerekiyor?
Eğitimler ortalama 10 gündür. 4 ile 6 gün içinde öğrenci ilk uçuşunu yapabiliyor. Uçmadan önce paraşüt hâkimiyetini sağlaması gerekiyor. 1-2 gün teorik ders ve simülatör dersi yapmamız gerekiyor. İlk uçuşunu yaptıktan sonra 5 saatlik bir uçuş dersiyle öğrenci tek başına uçabilecek hale gelebiliyor. Tabii ki tecrübe için zaman gerekiyor.
Uçmak İçin Hafta Sonunu Dört Gözle Bekliyoruz
Hayatımızda en çok zevk aldığımız anlar uçarak yaşadıklarım diyebilirim. Hafta sonunun gelmesini dört gözle bekliyoruz. Hava güzel olsun da bu hafta sonu uçalım diye dua ediyoruz” dedi.